A0:  کارهایی که بعد از زایمان باید انجام داد
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 

همه چیزهایی كه باید در مورد مراقبت از خودتان در هفته بعد از زایمان بدانید. بارداری با تغییرات جسمی و روانی زیادی همراه استهمه چیزهایی كه باید در مورد مراقبت از خودتان در هفته بعد از زایمان بدانید. بارداری با تغییرات جسمی و روانی زیادی همراه است؛ از شكل ظاهری بدن گرفته تا عملكرد ارگان‌های داخلی همه دستخوش تغییرات شگفت‌انگیزی می‌شوند و زمینه را برای تولد تازه‌واردی به این دنیا فراهم می‌كنند. بعد از اتمام عمل زایمان مدتی طول می‌كشد تا بدن از هر نظر به حالت اولیه خود بازگردد بنابراین مادر نباید توقع داشته باشد ظرف یكی، دو هفته همه چیز درست شود.

معمولا شش تا هشت هفته بعد از تولد نوزاد، بدن مادر سازوكار عادی خودش را بازمی‌یابد اما این موضوع بستگی به این دارد كه در هفته‌های اول بعد از زایمان چطور از خود مراقبت كرده باشد.

مراقبت‌های بهداشتی

مراقبت‌های بهداشتی اهمیت بسیار زیادی پس از زایمان دارد. با استفاده از موارد زیر می‌توانید بعد از زایمان طبیعی، مراقبت‌های لازم را برای نگهداری از زخم بخیۀ پرینه؛ در صورت وجود و همین‌طور کنترل خونریزی انجام دهید:

بخیه: در زایمان طبیعی ممکن است ناحیۀ پرینه را تا حدود دو سانتی‌متر برای خروج نوزاد باز کنند و بعد بخیه بزنند. این بخیه به اندازۀ بخیۀ سزارین، عمیق نیست و به همین دلیل در مدت زمان کوتاهی جوش می‌خورد. اگر بتوانید به خوبی از زخم خود محافظت کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که با گذشت حدود یک هفته تا ۱۰ روز، دیگر خبری از بخیه و زخم نباشد. نکات زیر می‌تواند برای نگهداری از این بخیه‌ها در روزهای پس از زایمان مفید باشد:

  • روی بخیه‌هایتان ننشینید.
  • برای جلوگیری از باز شدن بخیه‌ها، بهتر است تا خوب شدن زخم، روی یک بالش طبی حلقوی بنشینید.
  • بهتر است از توالت ایرانی استفاده کنید.
  • بعد از دستشویی، زخم را با آب ولرم بشویید و سپس با باد سشوار آن را خشک کنید.
  • اگر نخواستید از سشوار استفاده کنید، هر بار از یک حولۀ تمیز و نرم استفاده کنید.
  • روزانه چند دقیقه در محلول آب و بتادین در لگنی کاملاً تمیز بنشینید.
  • ساعاتی در روز بدون لباس زیر دراز بکشید تا زخمتان هوا بخورد.
  • در روزهای اول زیاد روی پاهایتان نایستید.
  • زخم را دستکاری نکنید و بدون اجازۀ پزشک روی آن پماد، کرم یا لوسیون نزنید.

خونریزی: خونریزی پس از زایمان، در هر دو نوع زایمان طبیعی و سزارین وجود خواهد داشت، اما معمولاً در زایمان طبیعی بیشتر از سزارین است و احتمالاً شما بعد از یک زایمان طبیعی مدت زمان بیشتری لکه‌بینی و خونریزی دارید. همچنین در صورت داشتن بخیه در ناحیۀ پرینه، مراقبت‌های لازم در مورد خونریزی پس از زایمان طبیعی نیاز به رعایت و توجه بیشتری دارد. به‌طورکلی برخی از مراقبت‌های لازم برای خونریزی پس از زایمان شامل موارد زیر است:

  • از نوار بهداشتی ساده و بزرگ؛ بدون پودر جاذب یا رویۀ مشبک استفاده کنید.
  • هرگز از تامپون استفاده نکنید.
  • لباس زیر تنگ به همراه نوار بهداشتی، از رسیدن هوا به زخم جلوگیری و روند خوب شدن زخم را کند می‌کند.
  • نوار یا پد بهداشتی خود را هر دو تا چهار ساعت یک بار عوض کنید.
  • در صورت وجود زخم، از تجمع خون روی زخم این ناحیه جلوگیری کنید.

همچنین اگر تب یا لرز داشتید یا خونریزی و ترشحات واژن شما بدبو بود ممکن است دچار یکی از عفونت‌های پس از زایمان‌ شده باشید که لازم است با پزشک تماس بگیرید. همچنین در صورت کاهش پیدا نکردن خونریزی یا ادامۀ خونریزی به رنگ قرمز روشن بعد از هفتۀ اول زایمان، با ماما یا پزشکتان تماس بگیرید.

بعد از زایمان چه بخوریم؟

رژیم غذایی خانمی كه وضع حمل كرده است، نقش تعیین‌كننده‌ای را در سلامت او و نوزاد بازی می‌كند. در دوران بارداری مادر علاوه بر تامین نیازهای بدن خود باید نیازهای جنین را هم برطرف می‌كرد. این ضرورت بعد از تولد نوزاد از بین نمی‌رود و مادر به علت شیردهی موظف است با همان حساسیت مواد غذایی لازم برای خود و نوزاد را مصرف كند. قبل و بعد از زایمان همه دسته‌های غذایی باید در رژیم فرد گنجانده شود. لبنیات، پروتئین، نان و غلات، میوه و سبزیجات باید هرروز و مستمر مصرف شوند. باتوجه به اینكه مادر در دوران شیردهی به سر می‌برد، بهتر است حتی كمی بیش از قبل لبنیات (به‌خصوص شیر) بخورد. ضمن اینكه واضح و آشکار است كه مصرف غذاهای مضری همچون فست‌فودها ممنوع است.

پس سعی کنید در طول روز مواد غذایی لازم و مفید را دریافت کنید. نکات زیر می‌تواند در داشتن یک تغذیۀ خوب به شما کمک کند:

  • مواد غذایی حاوی فیبر بالا مثل برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار و سبزیجات بخورید.
  • دو بار در هفته ماهی قزل‌آلا یا سالمون بخورید.
  • انجیر خشک، برگۀ زردآلو یا هلو مصرف کنید.
  • میوه‌هایی مثل انواع توت‌ها و پرتقال را در میان‌وعده‌های خود قرار دهید.
  • برخلاف تصور، کاچی به دلیل چرب بودن غذای مناسبی برای روزهای بعد از زایمان نیست.
  • لبنیات کم‌چرب مصرف کنید.
  • مایعات زیاد و آب میوۀ خانگی بنوشید.
  • به سالاد و غذاها، روغن زیتون اضافه کنید.

كاچی به از همه چی؟


در خانواده‌های ایرانی پختن كاچی برای زائو به یك سنت تبدیل شده. تا آنجا كه اگر مادران جوان امروزی تمایلی به خوردن كاچی نداشته باشند، اطرافیان خوردنش را مثل یك دارو تجویز می‌كنند و با اصرار آن را به خوردشان می‌دهند اما حقیقت این است كه غذاهای چرب برای كسی كه تازه وضع حمل كرده، خوب نیست و تنها فایده‌اش اضافه وزن برای مادر است، چون كاچی غذای پركالری و بسیار چربی است و باتوجه به كم‌تحركی مادر در هفته اول، در بدن ذخیره می‌شود.

چطور وزن كم كنیم؟


اگر مادری گروه‌های اصلی غذایی را در رژیم روزانه‌اش داشته باشد، دیگر نیازی به دریافت كالری از منبع دیگری ندارد. در اصل بنا بر این است كه فرد بعد از زایمان وطی شش ماه به مرور به وزن طبیعی و اولیه پیش از بارداری برسد. بخشی از كاهش وزن زمان تولد نوزاد اتفاق می‌افتد. جفت، آب، خون و خود جنین از بدن مادر خارج شده و چیزی حدود پنج یا شش كیلوگرم در همین مرحله از وزن مادر كم می‌شود. در ادامه این خود شما هستید كه باید با مراقبت درست و علمی به‌تدریج وزن‌تان را پایین بیاورید.

بستن شكم، شكم را جمع می‌كند؟


غالبا تصور می‌شود كه با بستن شكم آن هم به‌طور محكم، شكم زائو به‌اصطلاح جمع یا سفت می‌شود، به همین دلیل مادر به محض مرخصی از بیمارستان شال محكمی به كمر می‌بندد؛ درحالی‌كه طی بارداری و زایمان عضلات دیواره شكم تغییر كرده‌اند و تنها ورزش می‌تواند این عضلات را سفت و درنتیجه شكم را جمع كند؛ البته اگر بستن شكم آن‌قدر محكم نباشد كه بخیه‌ها را اذیت كند، منعی وجود ندارد و ممكن است در كنار ورزش تا حدی تاثیر بگذارد.

چه ورزشی مناسب است؟


كسی كه زایمان طبیعی كرده است از همان روز اول می‌تواند ورزش را شروع كند، ولی در صورت انجام عمل سزارین، تشخیص زمان شروع به عهده مادر است. هر وقت درد و سوزش محل زخم بهبود پیدا كرد، یعنی بدن شما توان ورزش را دارد. از پنج یا 10 دقیقه شروع كنید و كم‌كم به 20دقیقه ورزش در روز برسید. درازونشست ساده، ابتدایی‌ترین حركتی است كه معمولا همه از عهده‌اش بر‌می‌آیند. می‌توانید پاها را سمت شكم خم كنید، كمی نگه دارید و آنها را دراز كنید. تكرار این عمل ورزش محسوب می‌شود و برای‌تان مفید است.

با بخیه‌ها چه كنیم؟


مراقبت از بخیه‌ها در هفته اول بعد از زایمان مهم است چون زخم تازه است و اگر عفونت كند یا دچار هر مشكل دیگری شود، سلامت مادر را به خطر می‌اندازد و مانع از رسیدگی درست او به نوزاد می‌شود. محل بخیه‌های زایمان را باید تمیز نگه دارید. به این منظور بخیه‌ها را روزانه سه بار می‌توانید بشویید. برای شست‌وشو از محلول بتادین رقیق و آب استفاده كنید و این دو را با نسبت یك به 9 با هم مخلوط كنید؛ یعنی به ازای هر یك واحد بتادین 9 لیوان آب اضافه كنید.

مادر از كی می‌تواند حمام برود؟


آلودگی حتی در حالت عادی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌هاست؛ چه برسد به وضعیت حساس مادری كه به‌تازگی وضع حمل كرده است. برای حمام كردن مادر هیچ مانعی وجود ندارد و می‌توانید روزی یك بار دوش ملایم بگیرید، اما توصیه می‌شود كه در حمام از مواد شوینده و محصولات بهداشتی همیشگی‌تان استفاده نكنید زیرا ممكن است باعث سوزش و درد زخم‌های‌تان شوند. به جای استفاده از شامپو و صابون همیشگی بدن خود را با صابون و شامپوی بچه بشویید. به علاوه سعی كنید حمام‌تان طولانی نشود و خسته‌تان نكند.

كی راه برویم؟


در زایمان طبیعی پس از اینكه نوزاد به دنیا آمد و بخیه‌ها زده شدند، مادر می‌تواند چند قدمی تا اتاق یا تختش راه برود؛ یعنی در این مورد هیچ محدودیتی ندارد و اساسا یكی از ویژگی‌های زایمان طبیعی كوتاه و آسان بودن دوران نقاهت آن است. غیر از آن هر وقت مادر احساس راحتی كند و بخواهد راه برود، می‌تواند این كار را با خیال راحت انجام بدهد چون هیچ آسیبی متوجه او نخواهد شد و برایش مفید هم هست، اما كسانی که عمل سزارین می‌كنند چون با بیهوشی جنرال یا بی‌حسی اسپاینال وضع حمل می‌كنند بین 8 تا 12 ساعت بعد از زایمان می‌توانند راه رفتن را شروع كنند.

چطور مانع ابتلا به یبوست پس از زایمان شویم؟


بعضی‌ها بنا به عادت گوارشی‌شان در حالت عادی هم دچار یبوست می‌شوند. این قبیل افراد باید حتما قبل از بارداری و زایمان این بیماری را درمان كنند، چون در بارداری فشار فیزیكی بر روده‌ها وارد می‌شود و احتمال ابتلا به یبوست بالا می‌رود. این مسئله با توجه به بی‌تحركی یا كم‌تحركی مادر پس از زایمان بیشتر می‌شود. چون فشار فیزیكی از بین رفته ولی برگشتن بدن به روال طبیعی خود مدتی طول می‌كشد. اگر فرد در روزهای اول پس از زایمان مواد غذایی حاوی فیبر مصرف كند، مایعات فراوان بنوشد و حتما تحرك داشته باشد و راه برود، احتمال اینكه دچار یبوست شود به حداقل می‌رسد.

 

چطور عوارض شیردهی را کنترل کنیم؟


– برای اینكه در نوك سینه شقاق ایجاد نشود، بعد از هر نوبت شیردهی چند قطره از شیر را روی نوك سینه بریزید و ترجیحا آن را خشك نكنید و نپوشانید.

– یك سری پدهای بهداشتی مخصوص شقاق وجود دارند كه با گذاشتن آنها روی نوك سینه این مشكل تا حد زیادی بهبود پیدا می‌كند. می‌توانید این پدها را از داروخانه تهیه كنید و به كار بگیرید.

– لباس‌های پلاستیكی و نایلونی نپوشید؛ بهتر است لباس نخی بپوشید كه مانع از عبور و مرور هوا نمی‌شود.

– تركیباتی هستند كه مانع بروز زخم در نوك سینه می‌شوند، مثل نشاسته گیاهی یا پارافین سفید كه در داروخانه‌ها پیدا می‌شوند. اگر آنها را روی نوك سینه بگذارید از خشك شدن پوست نوك سینه و زخم شدنش جلوگیری می‌كند.

–  از هر دو سینه شیر بدهید؛ این كار باعث می‌شود دچار التهاب سینه نشوید.

–  هنگام شیر دادن تمام هاله قهوه‌ای را در دهان نوزاد بگذارید و تا وقتی نوزاد سیر نشده سینه را از دهانش در نیاورید.

درمان كم‌خونی پس از زایمان چیست؟


مادر طی عمل زایمان مقداری خون از دست می‌دهد و پس از آن دچار كم‌خونی می‌شود. عموما توصیه می‌شود در پایان هفته اول پس از زایمان مادر برای چكاپ كلی به پزشك مراجعه كند. در این مراجعه نسخه‌ای شامل مسكن‌ها و مكمل‌ها به مادر داده می‌شود كه با مصرف آنها بسیاری از مشكلات برطرف می‌شوند. مادر پس از وضع حمل باید هر روز قرص آهن و مكمل غذایی مصرف كند. مصرف گوشت قرمز و جگری كه خوب پخته شده باشد، به خون‌سازی بدن مادر كمك فراوانی می‌‌کند. مادران گیاهخوار در این مورد دچار كمبودهای شدید و ناراحتی‌های زیادی می‌شوند؛ به هیچ وجه این غذاها و مكمل‌ها را از برنامه روزانه‌تان حذف نكنید.

فعالیت‌های خانه‌داری

مادرانی که طبیعی زایمان کرده‌اند، زودتر از مادران سزارینی بهبود می‌یابند و می‌توانند یک روز بعد از زایمان راه بروند و فعالیت کنند. اما لازم است که به بدنتان فرصت کافی برای بهبود کامل را نیز بدهید و بلافاصله پس از زایمان فعالیت‌های سنگینی را شروع نکنید. بعضی از مادران از قوی نشان دادن خود لذت می‌برند و بعضی دیگر به دلیل وجود یک بچۀ دیگر، استراحت را از خودشان می‌گیرند. اما باید بدانید که پس از زایمان لازم است استراحت کافی داشته باشید. برخی از مواردی که باید طی این روزها رعایت کنید شامل موارد زیر است:

  • اجسام خیلی سنگین را بلند نکنید.
  • از فعالیت‌های زیاد و خسته‌کننده پرهیز کنید.
  • خودتان را مجبور به آشپزی‌های طولانی نکنید.
  • مراقبت از دیگر کودکان را به کمک همسر یا شخص دیگری انجام دهید.
  • شما می‌توانید از اطرافیان برای پر کردن یخچال و آوردن وعده‌های غذایی درخواست کمک کنید.

موارد نیازمند تماس با پزشک

اولین مراقبت پزشکی در روز اول تا سوم پس از زایمان انجام می‌شود. پس از ترخیص شما از بیمارستان بعد از یک زایمان طبیعی، لازم است دوباره در روز سوم به بیمارستان مراجعه کنید. همچنین اولین مراقبت مربوط به نوزاد بعد از ترخیص، بین روزهای سوم تا پنجم بعد از زایمان انجام می‌شود. سپس به دنبال آن، مراقبت دوم پس از زایمان بین روز ۱۰ تا ۱۵ بعد از زایمان و مراقبت سوم در روزهای ۳۰ تا ۴۲ بعد از زایمان انجام می‌شود که بهتر است در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشبد. غیر از این مراقبت‌ها که تاریخ مشخصی دارد، پس از رفتن به خانه بعد از یک زایمان طبیعی، در صورت داشتن هر کدام از موارد زیر، لازم است فوراً با پزشکتان تماس بگیرید:

  • تب، حتی تب خفیف
  • کاهش نیافتن خونریزی بعد از هفتۀ اول پس از زایمان
  • درد شدید یا رو به افزایش در ناحیۀ واژن
  • درد زیاد در ناحیۀ پرینه
  • درد یا حساسیت در یک قسمت از سینه
  • درد در قفسۀ سینه یا سرفۀ همراه با خون
  • احساس تنگی نفس
  • درد یا سوزش هنگام دفع ادرار
  • ترشحات بدبو از واژن
  • درد شدید یا مداوم در پا
  • حساسیت به لمس پا
  • احساس گرما در هر ناحیه از پا
  • سردرد شدید و قطع‌نشدنی
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • مشکلات بینایی مثل دوبینی، تاری و کاهش دید یا وجود نقاط چشمک‌زن یا نورانی در محدودۀ دید
  • نشانه‌های شوک مثل سرگیجه، ضعف، ضربان قلب بالا یا تپش قلب، تنفس سریع یا کوتاه، رنگ‌پریدگی و احساس بی‌قراری یا سردرگمی
  • داشتن احساس اندوه و ناامیدی شدید

رابطه ی جنسی بعد از زایمان

تمام پدران لازم است بدانند که پزشکان توصیه می‌کنند برای شروع رابطۀ جنسی با همسرانشان بعد از زایمان آنها، بین چهار تا شش هفته بعد از زایمان صبر کنند، زیرا رحم و دهانۀ رحم در زمان زایمان تغییرات قابل توجهی پیدا می‌کند و بهبود یافتن آن زمان می‌برد. همچنین بافت داخلی رحم، به خصوص ناحیه‌ای که جفت به آن متصل است، در طول دوران بهبود در برابر عفونت آسیب‌پذیر خواهد بود و رابطۀ جنسی زودهنگام از طریق واژن باعث ورود باکتری و بروز عفونت در بدن مادران می‌شود. در این مطلب می‌توانید با زمان مناسب‌تر برای شروع رابطۀ جنسی و توصیه‌هایی برای فعالیت جنسی بی‌خطر در هفته‌های اول زایمان آشنا شوید.

زمان مناسب‌تر برای شروع مجدد رابطۀ جنسی

زنان بعد از زایمانشان خونریزی واژینال دارند که اتفاقی طبیعی است و بین دو تا هشت هفته ادامه دارد. در چند روز اول بعد از زایمان، خونریزی ممکن است کمی بیشتر باشد و در هفته‌های بعد، میزان آن به تدریج کمتر می‌شود و رنگ آن از قرمز روشن به صورتی و بعد به سفید مایل به زرد تغییر می‌یابد. اگر برای همسرتان اپیزیوتومی انجام شده باشد یا یک نوع پارگی داشته باشد، اجازۀ پزشک او برای شروع دوبارۀ رابطه اهمیت و لزوم زیادی دارد. اگرچه شروع رابطۀ جنسی پس از گذشت دو هفته بعد از زایمان محدودیت خاصی ندارد، اما عموماً برای جلوگیری از عوارضی مثل عفونت، توصیه می‌شود تا شش هفته پس از زایمان، از آمیزش جنسی خودداری کنید. بین روزهای ۳۰ تا ۴۲ بعد از زایمان، همسرتان برای سومین مراقبت پس از زایمان خود به پزشک مراجعه می‌کند. اگر بهبود او به خوبی پیش رفته باشد، می‌توانید آمیزش جنسی خود را بعد از آن دوباره شروع کنید.

توصیه‌هایی برای فعالیت جنسی بی‌خطر در هفته‌های اول

رابطۀ جنسی فقط شامل آمیزش نیست. اگر همسرتان آمادگی رابطۀ جنسی را ندارد، می‌توانید با تماس، در آغوش گرفتن، بوسیدن، ماساژ، نوازش یا حتی گرفتن دست‌های یکدیگر ارتباطتان را حفظ کنید. توجه به برخی توصیه‌ها و رعایت آنها برای شروع فعالیت جنسی بی‌خطر پس از زایمان شامل موارد زیر است:

آمادگی زنان: آمادگی احساسی و جسمی برای رابطۀ جنسی، ممکن است فاصلۀ زیادی از یکدیگر داشته باشد. حتی بعد از گذشت شش هفته و حتی اگر پزشک به همسرتان اجازۀ برقراری مجدد رابطۀ جنسی را داده باشد، شاید او آمادگی این کار را نداشته باشد. شاید از درد بترسد، به زمان بیشتری نیاز داشته باشد یا بیش از حد خسته باشد. اما این تمایل به تدریج برمی‌گردد و بیشتر زوج‌ها بعد از مدتی به روابط جنسی عادی خود برمی‌گردند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که صبور باشید و به یکدیگر محبت کنید.

جلوگیری از بارداری: زنان ممکن است بلافاصله بعد از زایمان قابلیت باروری نداشته باشند، به خصوص اگر به نوزاد شیر بدهند. اما پیش‌بینی این موضوع که چنین وضعیتی تا چه مدت ادامه دارد تقریباً غیرممکن است. شاید همسرتان تا ماه‌ها بعد از زایمان قاعدگی نداشته باشد، اما اولین تخمک بعد از زایمان، پیش از شروع اولین قاعدگی در بدنش آزاد شود. این اتفاق در زنانی که شیر نمی‌دهند، حدوداً ۴۵ روز بعد از زایمان می‌افتد، اما ممکن است زودتر هم رخ دهد. تخمک‌گذاری دو هفته قبل از اولین قاعدگی بعد از زایمان رخ می‌دهد و اگر جلوگیری نکنید، این احتمال وجود دارد که همسرتان دوباره باردار شود. پس لازم است غیر از همسرتان، شما هم با پیشگیری از بارداری مجدد پس از زایمان به قدر کافی آشنا باشید.

گذاشتن خود به جای مادر کودکتان: همسرتان بعد از زایمان، هنوز نیروی کامل خود را به دست نیاورده است و آن انرژی‌ای را هم که دارد، صرف نگهداری از نوزاد می‌کند. اگر به کودک شیر می‌دهد نیز بدنش همیشه نیاز به انرژی دارد و اگر شیر ندهد، باز هم نگهداری از نوزاد کاری طاقت‌فرساست و شما نباید فراموش کنید که برای تولد فرزندتان، چندین ساعت خصوصی‌ترین اعضای بدنش در معرض دید دیگران قرار داشته است و به همین دلیل شاید رابطۀ جنسی برایشان مثل یک تقاضا برای برآورده کردن نیاز فردی دیگر به نظر برسد. پس طی مدتی که همسرتان، خود را با نقش جدیدش وفق می‌دهد، شاید انرژی کافی برای محبت جسمی را به شما نداشته باشد، اما این بدان معنا نیست که به اندازۀ قبل دوستتان ندارد. بسیاری از زوج‌ها دوران بعد از زایمان را با این که خیلی شهوانی نیست، به شدت رمانتیک می‌دانند. سعی کنید شما هم جزء این دسته باشید و از این لحظات در زندگی خود لذت ببرید.

معاشقه و رابطۀ احساسی: همسر شما حالا مادر شده است و با این که یکدیگر را دوست دارید، کم‌کم عاشق فرد جدیدی می‌شوید که با هم او را به این دنیا آورده‌اید، پس به همسر و مادر کودکتان عشق بورزید. این دوران برای هر دوی شما شگفت‌آور، مسحورکننده و البته کمی طاقت‌فرساست. بدن همسرتان رو به بهبود است و هر دو کمبود خواب دارید و سعی می‌کنید خودتان را با شادی‌ها و استرس‌های عضو جدید خانواده وفق بدهید. بنابراین اگر شما آمادگی رابطۀ جنسی را دارید و همسرتان ندارد، راه‌حل، ابراز عشق با رابطۀ حسی است. در ابتدا بهتر است همه چیز را خیلی ساده برگزار کنید، مثلاً فقط در آغوشش بگیرید و به او یادآوری کنید که برایتان جذاب است تا به جای حس مادرانه، احساس زن بودن کند. شاید مدتی طول بکشد تا زندگی به حالت عادی برگردد، اما بالاخره زمانی می‌رسد که رابطۀ جنسی دوباره به بخش مهمی از زندگی‌تان تبدیل می‌شود، پس بهتر است هرچه زودتر این نکته را باور کنید.

در آخر نیز فراموش نکنید که آرام پیش بروید و بگذارید همسرتان سرعت رابطه را کنترل کند، زیرا ممکن است هنوز درد یا ترس از درد داشته باشد. خانم‌ها بعد از زایمان به تحریک بیشتری برای شروع رابطه نیاز دارند، به خصوص اگر به نوزاد شیر بدهند. آمادگی این را نیز داشته باشید که فرزندتان ممکن است در بدترین زمان ممکن از خواب بیدار شود و شروع به گریه کند. اما نگذارید این مانع از برنامه‌ریزی و تلاشتان برای معاشقه شود و یادتان باشد که شما حالا غیر از مرد بودن، یک پدر هم هستید.

تغییرات اندام های جنسی بعد از زایمان

شاید به دلیل تغییراتی که در اندام شما ایجاد شده نگران این هستید که دیگر برای شوهرتان جذاب نباشید. پس بهتر است که در این مورد با همسرتان صحبت کنید. ممکن است عدم تمایل همسرتان به برقراری رابطه به خاطر نگرانی او درباره دردناک بودن رابطه جنسی برای شما باشد.

حدود 4 تا 6 هفته پس از زایمان اغلب اعضای دستگاه تناسلی بدنتان به حالت عادی برمی‌گردند و بخیه‌ها التیام پیدا می‌کنند. مدتی طول می‌کشد تا واژن به حالت طبیعی برگردد چون در حین زایمان بسیار کشیده می‌شود ولی بعد از آن شروع به جمع شدن می‌کند (هر چند ممکن است به حالت قبل از زایمان برنگردد.) همچنین تغییراتی مثلا شل شدن، افتادگی و حساسیت نیز در سینه‌هایتان ایجاد می‌شود. از طرفی به دلیل اینکه ترشح هورمون استروژن با شیردهی مهار می‌شود، خشکی واژن اتفاق می‌افتد. پس در این مدت از ژل‌های مرطوب کننده استفاده کنید. گاهی اوقات پارگی بخیه می‌تواند باعث درد طولانی مدت شود پس در این باره با پزشک خود صحبت کنید.

ضرورت آگاهی از تغییرات بعد از زایمان

آگاهی از تغییرات بعد زایمان باعث می‌شود که در ارتباط با شوهرتان احساس گناه نکنید و از سرزنش کردن خود دست بردارید. همچنین همسرتان نیز متوجه می‌شود که شما او را کنار نگذاشته‌اید. اگر پرهیز آمیزشی دراز مدت دارید، بهتر است که دلایل آن مورد بررسی قرار گیرد تا زودتر بتوانید به حالت طبیعی قبل از زایمان برگردید.

نقش شوهر در آغاز اولین نزدیکی

بارداری و زایمان باعث خستگی شدید شما می‌شود پس همکاری همسرتان در مراقبت از کودک به کاهش خستگی ناشی از شب بیداری‌هایتان کمک می‌کند. مسلما در هنگام خستگی، خواب را به رابطه جنسی ترجیح می‌دهید. با شوهرتان در مورد احساساتا و نگرانی‌های خود صحبت کرده و راه ارتباطی خود را نبندید. آگاهی او از وضعیت شما و درک این موضوع باعث افزایش حمایت از طرف همسرتان می‌شود. مردها با برقراری رابطه جنسی، از نظر احساسی و هیجانی به همسر خود نزدیک می‌شوند پس صحبت کردن با او بسیاری از سو تفاهم‌ها را از میان برمی‌دارد. شیردهی موجب ایجاد دلبستگی بین مادر و نوزاد می‌شود پس شاید در این شرایط شوهرتان را پس بزنید. ولی توجه داشته باشید که سپری کردن زمانی با او در تداوم یافتن احساس صمیمیت ضروری است.

تاثیر نوزاد در رابطه جنسی بعد از زایمان

اگر شما و شوهرتان با آمادگی و پذیرش صاحب بچه شده باشید مشکلات کمتری در ارتباط با تاثیر نوزاد در رابطه جنسی خود خواهید داشت. به خصوص اگر در زمینه نگهداری از کودک به توافق رسیده باشید. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید این است که در هنگام برقراری رابطه جنسی، گریه‌های نوزاد شروع شده و در شما استرس ایجاد کند. بهتر است شیر بچه را بدهید، پوشکش را عوض کنید و زمانی که به خواب می‌رود رابطه جنسی خود را شروع کنید. همچنین می‌توانید از اطرافیان خود برای نگهداری از او کمک بگیرید.

سخن آخر

اگر هنوز آمادگی لازم برای برقراری رابطه جنسی را کسب نکرده‌اید، خود را سرزنش نکنید. سعی کنید فضای عاطفی مناسبی با همسر خود برقرار کرده و زمان بیشتری را با هم سپری کنید. نرمش عضلات کف لگن، به افزایش رضایت رابطه زناشویی کمک می‌کند. در این حرکت، عضلات به صورت پیوسته منقبض و منبسط می‌شوند. در ابتدا با دفعات کم شروع کرده و به تدریج دفعات تکرار و طول انفباض و انبساط را بیشتر کنید.





:: برچسب‌ها: زایمان, مراقبت های بعد از زایمان, نکات بعد از زایمان, بعد از زایمان چه نکاتی را رعایت کنیم, رابطه جنسی بعد از زایمان, ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : سه شنبه 4 خرداد 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی
cache01last1679557693